Kevät 2020 oli meille monille erilainen ja merkityksellinen, Korona pandemia muutti käsitystämme arjesta ja sai meidät viettämään aikaa enemmän kotona. Yhtäkkiä olimmekin tilanteessa, jossa pohdimme, että mitä tekisimme kaikella vapaa-ajalla. Istuimme kolmistaan pyöreään pöytään ja pohdimme yhdessä maailman menoa kahvikupposen äärellä. Huomasimme keskustelevamme kutomisesta ja langoista, Marilla samalla puikot sauhuten.

Halusimme löytää itsellemme ekologisia ja eettisiä, ehdottomasti kotimaisia lankoja, koska Suomen lampaan villaa menee roskiin valtavia määriä vuosittain. Noh, koska olemme vaativia laadun suhteen myös langoissakin, totesimme, että olemme aivan joutavia värjäilemään lankoja. Tuumasta toimeen siis! Ja sehän oli ihanaa, luovaa, rentouttavaa ja kivaa puuhaa. Ja mitä ihania värejä saimmekaan aikaan!

Emmehän voineet jättää näitä vain itsellemme kudottavaksi, pakkohan ne oli jakaa teille kaikille, koska ovat niin syötävän suloisia värejä ja ihanan pehmeitä, laadukkaita lankoja. Tervetuloa siis ihastelemaan verkkokauppaamme lankoja kaikki te neuloosihullut! <3

Valikoimamme on kasvava ja olemme vasta alkuhurmoksessa.

Jatkossa tässä blogissa kerromme itsestämme lisää; kuulumisia, vinkkejä ja ideoita. Jääthän seuramaan ja kerrothan meistä hulluista villanaisista aka Tapiottarista ystävillesikin!

Lankoja me Tapiottaret värjäämme käsityönä Pirkanmaalla Lempäälässä. Jo aikojen alusta Lempäälän nimen historia kertoo paikkakunnalla olleesta Lemmon kuopasta, jota vältettiin ja pelättiin. Muinoin sinne heitettiin epämuodostuneina syntyneet lapset ja teilatut rikolliset, ehkä myös Villanaisia? Perimätiedon mukaan kuoppa jäi rautatien alle (osin ehkä tarkoituksellisesti, koska vanha pelottava pakanallinen paikka haluttiin tuhota). Toisaalta vielä 1800-luvun kartoissa mainitaan syvä hiekkakuoppa Lempäälään kirkon lähistöllä.

On myös mahdollista, että kuoppa olisi voinut olla pienen meteoriitin synnyttämä. Näin se liittyisi hyvin osaksi Lempo-myyttiä. Lemmon arvoitukseen liittyy vielä yksi sivujuonne. Lempäälän kirkko on omistettu Pyhälle Birgitalle. Birgitta on nimenä sama kuin Brigitte, mikä 57 Kustaa Vilkunan mukaan on alun perin kelttiläinen nimi ja tarkoittaa tulenjumalatarta. Myös Lempäälän Aimalan kirkon palosta kertovassa kalevalamittaisessa runossa esiintyy Lempoisten Tarikan talon Birgitta-piika, joka pelastaa palavasta kirkosta neljä pyhimyskuvaa.

Joka tapauksessa tuli ja myyttiset naishahmot tuntuvat liittyvän vahvasti Lempäälään, siksi olemme nimenneet lankammekin mytologiaan pohjautuen. Lempo olisi ollut siis muinaissuomalaisten ”tulinainen” ja me kutsummekin siksi itseämme Tapiottariksi – Tapiotarta kutsutaankin suomalaisissa saduissa ja tarinoissa metsän haltijaksi ja kuningattareksi.

Yllättävä yhteys Lemmeksen ja Birgitan välillä voi löytyä hyönteismaailmasta. Hämeessä ja Etelä-Savossa leppäkerttua on sanottu pirkoksi tai leppäpirkoksi. Jos sen sai kiinni, saattoi esittää toiveita – aivan kuten tähdenlennonkin näkyessä.

Leppäkerttu on myös maanviljelijän ystävä, joka syö tuhoa aiheuttavia kirvoja. Lastenlorussa kehotetaan ”Lennä lennä leppäpirkko” ja runo jatkuu joko ”ison kiven juureen” tai ”ison kirkon juureen”. On myös mahdollista, että leppäkerttuja on käytetty Suomessa punaisen värin valmistamiseen. Mekin olemme testailleet värjäämistä sienillä ja kasveilla, sekä muilla erilaisilla luonnon materiaaleilla. Olemme myös kehittäneet omaa WoolWomen sukkamallia, kuulette tästäkin myöhemmin lisää blogitarinan muodossa.

Toivomme, että lankamme ja tarinamme tuottavat paljon iloa ja lämpöä Teillekin!

Tervetuloa siis ostoksille verkkokauppaamme!

Tapiottaret; Mari, Taru ja Henriikka

Heading

Additional content

0 kommentti

Jätä kommentti

Kaikki blogi kommentit tarkistetaan ennen julkaisua